Warszawa – Grójec, odcinek B, zadanie 2 – budowa drogi ekspresowej S7

Aktualnie na terenie województwa mazowieckiego trwają prace nad budową fragmentu drogi ekspresowej S7. Znacząco zostanie ułatwiony dojazd do stolicy, ponadto to kolejny krok do tego, by mieszkańcy Warszawy zdobyli możliwość prostego i szybkiego dostępu do Trójmiasta. Ta część drogi S7 zostanie oddana do użytku w 2021 roku.

Droga ekspresowa S7 Warszawa – Grójec (szczegóły inwestycji)

Całość wspomnianego fragmentu drogi S7 ma wynosić niespełna 30 km. Trasa będzie prowadzić od węzła „Lotnisko” do obwodnicy znajdującej się w gminie Grójec.

Droga ekspresowa S7 Warszawa – Grójec została podzielona na trzy odcinki:

  • odcinek A – znajduje się on dopiero na etapie planowania. Mimo podpisania umowy z firmą Rubau Polska, kontrakt został ostatecznie zerwany. Konieczne było przedłużenie przetargu, tak by kolejne firmy mogły nadsyłać oferty. To najkrótszy spośród trzech odcinków, długość całkowita wynosi 6,6 km. Początek ma znaleźć się przy węźle „Lotnisko” i prowadzić do węzła Lesznowola. Nowy wykonawca zostanie wyłoniony w drugiej połowie października 2019 roku. Być może do końca grudnia uda się uzyskać decyzję ZRID, dzięki czemu prace w tym rejonie będą mogły ruszyć;
  • odcinek B – prowadzący od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ. Długość całkowita wynosi 14,8 km, jest najdłuższym z odcinków tego fragmentu drogi S7. Ten projekt jest nieco bardziej posunięty w czasie. Niedługo powinna się pojawić decyzja ZRID, co oznacza, że budowa wystartuje już niebawem;
  • odcinek C – tutaj realizacja inwestycji jest najbardziej posunięta w czasie, ponieważ firma Mota Engil Central Europe S.A., która wygrała przetarg na ten projekt, wbiła pierwszą łopatę w styczniu 2019 roku. Długość tego odcinka ma wynosić 7,9 km. Już teraz możemy dostrzec wyraźny zarys nowej trasy, biegnący wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 7. Zakończenie tego zlecenia planowane jest na rok 2021. Odcinek C poprowadzi od węzła Tarczyn Północ aż do obwodnicy gminy Grójec, łącząc się tam z gotowym kolejnym fragmentem drogi ekspresowej S7.

Droga ekspresowa S7 Warszawa – Grójec, odcinek B (zadanie 2)

Podział S7 prowadzącej ze stolicy do gminy Grójec nie dotyczy jedynie odcinków. Dodatkowo zostały wydzielone poszczególne zadania. W przypadku odcinka B mamy zadanie 1 i zadanie 2. Oba te pododcinki będą realizowane jednocześnie, dlatego już w czerwcu 2018 roku firma IDS-BUD S.A., która zajmuje się tą inwestycją, złożyła wniosek o decyzję ZRID, czyli Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej. Rozpoczęcie prac jest w rękach Wojewody Mazowieckiego. Zarówno zadanie 1, jak i zadanie 2 otrzymały już pozytywne rozporządzenie od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Zadanie 1 obejmuje fragment liczący sobie 1,3 km. Zadanie 2 z kolei to obszar o długości 13,5 km. Podział ten musiał zaistnieć ze względów administracyjnych. Ponieważ jednak wybudowaniem obu części zajmuje się ta sama firma, nie powinno być żadnych problemów na etapie realizacji.

Łączna wartość projektu wynosi 388,7 milionów złotych. Poza wybudowaniem jezdni, planowane jest także wzniesienie 13 wiaduktów, 3 mostów oraz kładki dla pieszych, tak by mogli się przemieszczać nad drogą ekspresową S7. Dodatkowo konieczny jest remont drogi krajowej nr 7, biegnącej na tym terenie.

Odcinek B, należący do drogi S7 Warszawa – Grójec, będzie przebiegał przez gminy Lesznowola, Piaseczno i Tarczyn. W ich skład wchodzą sołectwa: Władysławów, Wilcza Góra, Szczaki, Wola Gołkowska, Wólka Pracka, Złotokłos, Antoninów Kuleszówka, Bobrowiec, Mieszkowo, Robercin, Ruda, Komorniki i Kotorydz.