Warszawa – Grójec, odcinek C, zadanie 1 – budowa drogi ekspresowej S7

Nadal trwa intensywna praca na odcinku C drogi S7 z Warszawy do Grójca. Tak będzie jeszcze przez wiele najbliższych miesięcy, ponieważ ten fragment zostanie oddany do użytku dopiero w 2021 roku. Obecnie tylko odcinek C znajduje się na tak zaawansowanym etapie budowy. Pozostałe wciąż czekają na dopełnienie odpowiednich formalności, jednak najprawdopodobniej całość będzie gotowa w tym samym terminie.

Droga S7 Warszawa – Grójec. Jak przebiega realizacja?

Długość trasy S7 łączącej stolicę i gminę Grójec w całości ma wynosić 29,3 km. Została przy tym podzielona na trzy mniejsze odcinki.

Odcinek A: tutaj istnieje ryzyko opóźnienia, ponieważ firma Rubau Polska, która wygrała przetarg i podpisała wstępną umowę, ostatecznie wycofała się z tego zlecenia. Zadecydowano o wydłużeniu terminu składania ofert aż do 16 października 2019 roku. Pod koniec września odbędzie się jeszcze spotkanie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy rozważają swój udział przy tym projekcie. Odcinek A powinien mieć długość 6,6 km, ma zaczynać się od węzła „Lotnisko” w Warszawie, a kończyć na węźle Lesznowola. Jeśli tym razem znalezienie wykonawcy zakończy się powodzeniem, istnieje szansa, że jeszcze do końca tego roku zostanie uzyskana decyzja ZRID, która umożliwi pracę w tym rejonie.

Odcinek B: realizacją drogi S7 na tym terenie zajmie się firma IDS-BUD S.A. Ich oferta przewidująca budżet 388,6 milionów złotych okazała się najbardziej korzystna. Wykonawca złożył już wniosek o decyzję ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej). Miało to miejsce w czerwcu 2018 roku, dlatego ekipa budowlana spodziewa się, że niedługo będzie mogła rozpocząć pracę. Długość odcinka B wynosi 14,8 km. Będzie się zaczynał przy węźle Lesznowola i poprowadzi drogę S7 aż do węzła Tarczyn Północ. Poza wykonaniem dwóch jezdni z dwoma pasami, firma będzie musiała się też zająć remontem drogi krajowej nr 7, która nie jest obecnie w stanie przeznaczonym do użytku.

Odcinek C: tutaj budowa już trwa. Rozpoczęcie realizacji inwestycji, na którą kontrakt podpisała firma Mota Engil Central Europe S.A., nastąpiło w styczniu 2019 roku. Budżet ustalono na 203,4 milionów złotych. Całość odcinka wynosi 7,9 km. Prace prowadzone są w formule „Projektuj i buduj”, zatem czas wykonania wynosi 34 miesiące.

Droga S7 Warszawa – Grójec, odcinek C (zadanie 1)

Trzeci odcinek tej części drogi S7, podobnie jak pozostałe, będzie dwujezdniowy. Będą dwa pasy w każdym kierunku, z możliwością dobudowania trzeciego. Ponadto firma zajmująca się tym projektem musi wybudować 10 wiaduktów oraz kładkę dla pieszych, pozwalającą przejść nad drogą ekspresową. Droga S7 w tym miejscu poprowadzi trasę od węzła Tarczyn Północ aż do gminy Grójec, do znajdującej się tam obwodnicy. Zakłada także powstanie węzła Tarczyn Południe. Już dziś można zobaczyć wyraźny zarys drogi, biegnącej obok starej drogi DK7.

Odcinek C został podzielony na cztery zadania: zadanie 1 (długość 2,3 km), zadanie 2 (długość 2,7 km), zadanie 3 (długość 2 km – to właśnie on najdłużej czekał na zgodę Wojewody Mazowieckiego) oraz zadanie 4 (długość 1 km). Ponieważ jednak każdy z nich realizowany jest jednocześnie, budowa nie ruszyła do momentu, kiedy wydano decyzję ZRID dla wszystkich tych odcinków. Będą one gotowe w 2021 roku.

Pierwsza część odcinka C, wynosząca jedynie 2,3 km, dotyczy przede wszystkim gminy Tarczyn. Podlega pod nią sołectwo Komorniki i sołectwo Rembertów.