Szczepanowice – Widoma – Zastów – budowa drogi ekspresowej S7

Część odcinków drogi S7 została już oddana do użytku, pozostałe są w budowie bądź dopiero na etapie planowania. W trakcie realizacji jest m.in. część łącząca granice województwa świętokrzyskiego z Krakowem (Moczydło – Szczepanowice – Widoma – Zastów – Kraków).

Droga ekspresowa S7 Moczydło – Szczepanowice – Widoma – Zastów – Kraków

Będzie to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Przewidziany jest również trzeci pas rezerwowy. Długość tego fragmentu ma wynosić prawie 55,5 km. Podzielono go na trzy odcinki:

  • odcinek I – długość ok. 23,3 km, od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice;
  • odcinek II – długość ok. 14 km, węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma;
  • odcinek III – długość ok, 18,3 km, węzeł Widoma – Kraków Nowa Huta.

We wrześniu 2019 roku ruszyła budowa odcinka drugiego. Wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe S.A. Droga S7 Szczepanowice – Widoma ma być gotowa w 2021 roku. Całkowity koszt inwestycji to 508 mln 135 tys. złotych. Odcinek S7 Moczydło – Szczepanowice jest obecnie na etapie planowania. Przetarg ogłoszono we wrześniu 2015 roku, jednak mieszkańcy wsi Poradów podjęli protest, w wyniku którego unieważniono decyzję środowiskową. Koncepcja programowa musi być więc przygotowana na nowo.

Przetarg na trzeci odcinek również ruszył we wrześniu 2015 roku. Wygrała go firma Salini, z którą podpisano umowę 26 września 2018 roku. Kontrakt zakłada, że S7 Widoma – Kraków powstanie w ciągu 34 miesięcy od zawarcia umowy.

Droga S7 Widoma – Kraków (opis inwestycji)

Ponad 18-kilometrowy odcinek S7 ma rozpocząć się od węzła Nowa Huta w okolicy ulicy Igołomskiej. Zostanie poprowadzony aż do Widomy. Budowa ma ruszyć w 2020 roku. Kiedy droga S7? Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnił, że fragment S7 łączącej województwo świętokrzyskie z Krakowem będzie w całości gotowy w 2023 roku.

Droga S7 na trasie Widoma – Kraków ma znacząco usprawnić ruch, szczególnie dla kierowców jadących z Kielc i Warszawy. Nowy odcinek S7 połączy się z już istniejącym, dzięki czemu przedostanie się na południe kraju nie będzie już wymagało stania w korkach m.in. w samym centrum Krakowa.

Inwestycja obejmująca ekspresówkę S7 Szczepanowice – Widoma – Zastów – Kraków przebiega przez wiele istotnych dróg czy też torowisk, projekt musi być przygotowany z dużą precyzją. W planach jest m.in. wybudowanie estakady, która zapobiegnie blokowaniu ruchu. Na terenie Krakowa powstaną dwa węzły, Mistrzejowice i Grębałów, przebudowy będzie także wymagała linia tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich, która na czas realizacji będzie wyłączona z ruchu.

Aż trzy lata zajęło wybranie firmy, która zajmie się budową drogi S7 Widoma – Kraków. Najniższa oferta została złożona przez Impressa Pizzarotti (1,02 mld zł). Została ona jednak uznana za zbyt niską, a przez to odrzucona przez GDDKiA. Z podobną odpowiedzią spotkała się oferta włoskiej firmy Salini, jednak w tym przypadku powodem było zerwanie umowy na inną inwestycję, dotyczącą budowy drogi S8 Marki – Kobyłka. Ta decyzja spotkała się z protestem ze strony Salini, więc ostatecznie to jej przypadł kontrakt.

Droga S7 prowadząca od województwa świętokrzyskiego do Krakowa zakłada powstanie trzech obwodnic: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Węzłów będzie osiem: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice oraz wspomniane Kraków Mistrzejowice i Kraków Grębałów. Odcinek drogi S7 Szczepanowice – Widoma – Zastów obejmuje zatem gminy Miechów (Brzuchania, Kalina Mała, Bukowska Wola), Książ Wielki (Moczydło, Krzeszówka, Książ Mały, Wielka Wieś, Boczkowice, Częstochowice, Giebułtów, Małoszów, Tochołów, Antolka) i Wodzisław (Świątniki).