Opis Inwestycji – S7 droga ekspresowa

Droga S7 to trasa, która ma połączyć polskie Tatry z Morzem Bałtyckim. Docelowo ma to być najdłuższa droga ekspresowa w kraju – zgodnie z założeniami jej długość wyniesie ok. 700 km i połączy ze sobą Gdańsk, Warszawę i Rabkę Zdrój.

Aktualna trasa S7 oddana do użytku

Na chwilę obecną trasa S7 liczy sobie ok. 450 km – po tym odcinku kierowcy mogą w zasadzie poruszać się bez większych przeszkód. Dotyczy to:

  • odcinka Straszyn – Napierki (ok. 203 km),
  • Wschodniej Obwodnicy Płońska (ok. 4,7 km),
  • Zachodniej Obwodnicy Nowego Dworu Mazowieckiego (ok. 14,6 km),
  • odcinka Warszawa Powązki – Warszawa Lotnisko (ok. 20,9 km),
  • odcinka Grójec – granica województwa świętokrzyskiego z mazowieckim (ok. 96,10 km),
  • odcinka Skarżysko Kamienna – granica województwa świętokrzyskiego z małopolskim (ok. 95,95 km),
  • odcinka Kraków Nowa Huta – Kraków Bieżanów (ok. 4,7 km),
  • odcinka Myślenice – Lubień (ok. 16 km).

Odcinki Trasy S7 w budowie

Trasa S7 pozostaje jednak ciągle w budowie. Najwięcej prac przeprowadzanych jest na obszarze województw mazowieckiego oraz małopolskiego. To właśnie tam kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność – remonty poszczególnych odcinków S7 powodują bowiem okresowe zwężanie dróg, a przez to i korki.

Obecnie trwają prace nad następującymi odcinkami S7:

  1. Napierki – Strzegowo, a w tym na trasie Napierki – Mława oraz Mława – Strzegowo (łącznie ok. 35,5 km),
  2. Strzegowo – Płońsk, a w tym na trasie Strzegowo – Pieńki oraz Pieńki – Płońsk (łącznie ok. 35,7 km),
  3. Warszawa Lotnisko – Grójec, a w tym na trasie Warszawa Lotnisko – Lesznowola, Lesznowola – Tarczyn Północ oraz Tarczyn Północ – Głuchów (łącznie ok. 29,5 km),
  4. granica województwa mazowieckiego z województwem świętokrzyskim – Skarżysko- Kamienna (ok. 7,6 km),
  5. Węzeł Szczepanowice – Węzeł Widoma (ok. 14 km),
  6. WidomaKraków Węzeł Igołomska (ok. 18,3 km),
  7. Lubień – Rabka Zdrój, a w tym na trasie Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała, Skomielna Biała – Rabka Zdrój (łącznie ok. 16,7 km).

Zakres prowadzonych prac na S7

Docelowo trasa S7 zaplanowana jest w tzw. przekroju 2×2 (dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu na każdą). Na niektórych odcinkach pojawi się jednak przekrój 2×3, choć dodajmy, że będą to jednak krótkie fragmenty.

Budowa S7 wymaga od wykonawców poszczególnych odcinków sporego zaangażowania i dużej ilości prac budowlanych. Oprócz przygotowania stosownych dokumentów i uzyskiwania decyzji ZRID (decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej), koniecznym jest odpowiednie przygotowanie terenu oraz rozmieszczenie kluczowych elementów drogowych na planie inwestycyjnym.

Oprócz samej nawierzchni drogowej, wykonawcy stworzą m.in. Miejsca Obsługi Podróżnych, infrastrukturę proekologiczną (ochrona okolicznej flory i fauny), panele dźwiękoszczelne, czy wreszcie stosowne połączenia z już istniejącymi drogami. Na trasie, po obydwu jej stronach, przewidziano pasy pod drogi technologiczne mające na celu zapewnienie możliwości dojazdu służbom utrzymującym drogę ekspresową (pielęgnacja, strzyżenie zieleni, konserwacja urządzeń odwadniających itp.) oraz służbom ratowniczym, jako dojazd awaryjny.

Warto zaznaczyć, że budowana trasa jest z reguły prowadzona całkowicie nowym korytarzem – wymaga to więc m.in. wycinki drzew i przeprowadzania prac saperskich.

Data oddania trasy S7 do użytku

Tak naprawdę droga ekspresowa S7 miała zostać oddana do użytku tuż przed rozpoczęciem Euro 2012. Od tego czasu minęło już 7 lat, a jak widzimy, spora część trasy w dalszym ciągu nie została ukończona.

Obecny rząd twierdzi, że bezproblemowe połączenie Gdańska z Rabką Zdrój nastąpi nie wcześniej, niż w 2025 roku. Aktualnie tworzone odcinki mają być ukończone na przełomie 2021 oraz 2022 roku.

Obecnie budowane odcinki mają zostać oddane do użytku:

  • Napierki – Strzegowo – do 21 lipca 2021 roku,
  • Strzegowo – Płońsk – do 12 maja 2021 roku,
  • Warszawa Lotnisko – Grójec – do kwietnia 2021 roku,
  • granica województwa mazowieckiego z województwem świętokrzyskim – Skarżysko- Kamienna – do 9 maja 2020 roku,
  • Węzeł Szczepanowice – Węzeł Widoma – do czerwca 2020 roku,
  • Widoma – Kraków Węzeł Igołomska – do lipca 2021 roku,
  • Lubień – Rabka Zdrój – jesienią 2021 roku.

Nie zapominajmy jednak, że 2025 rok to tylko umowna data zakończenia wszystkich prac na trasie S7. Wiele będzie bowiem zależało od tego, kiedy zostaną ukończone dopiero co planowane odcinki tej drogi:

  • Płońsk – Czosnów (ok. 35 km),
  • Czosnów – Warszawa (ok. 23 km),
  • Moczydło – Węzeł Szczepanowice (ok. 23,2 km).

Najdłuższa i najdroższa droga ekspresowa w Polsce

Ukończenie trasy S7 spowoduje, że będzie ona najdłuższą drogą ekspresową w naszym kraju. Ostatecznie będziemy mogli także zaliczyć ją do najdroższej polskiej trasy. Już teraz budowa poszczególnych odcinków „siódemki” kosztuje budżet państwa miliony złotych. Łączny koszt S7 szacuje się więc na miliardy złotych.

Warto też podkreślić, że droga S7 będzie miała znaczenie nie tylko dla naszego kraju. Okazuje się bowiem, że trasa ta ma spore znaczenie międzynarodowe – jest bowiem częścią drogi E77. Odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (określanej też mianem Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (noszącej nazwę Via Intermare).

Podkreślmy, że ponad 700-kilometrowy ciąg komunikacyjny Gdańsk – Warszawa – Rabka połączy aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. Trasa S7 stanie się zatem najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.

By DocelowyUkladDrog.svg: Sliwersderivative work: rzyjontko (talk) – road plan based on GDDKiA website (Polish Motorways Authority)sections under construction based on SkyskraperCity stats, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8834624